Seiten

Dienstag, 22. Juni 2010

stitchery...




.. eller broderusk, som Wenche kalder det, stod på programmet, da jeg drog til det midtjyske sidste lørdag. Og det har været en rigtig god oplevelse ! Helene havde givet den hele armen og arrangeret et kursus som kun havde et minus : det kunne nemlig godt have varet mange flere timer :-)
Vi startede med rundstykker og kaffe, og derefter fik vi hver en godtepose med nogle broderuskmønstre, et mønster til et navneskilt som Wenche havde tegnet, samt en lille overraskelse. I min pose lå en pakke med fine muffins-knapper og små klistermærker til fingrene, der skal gøre det nemmere at gribe nålen. Og så skulle vi vælge hvad vi ville gå i gang med. Det var ikke nemt, skal jeg hilse og sige ! Jeg valgte en løber med en broderet fugl og teksten "Våren er her". Jeg kom godt igang, men desværre havde jeg målt forkert, så jeg er startet forfra. Wenche havde en speciel vliseline til broderusk med, som indtil videre kun forhandles i Norge. Det er så fantastisk, at jeg skyndte mig at bestille noget mere.
Wenche viste os, hvordan man farvelægger broderierne med oliekridt og vi lærte også hvordan man farver stoffer med the i mikrobølgen.
Så spiste vi lækker frokost og handlede lidt i den minibutik, Helene og Wenche havde bygget op i et hjørne af lokalet. Tiden fløj afsted, og pludselig var det kaffetid og lodtrækning om nogle dejlige gaver, som Helene havde doneret. Gæt, hvem der var den heldige vinder af 1 styks gavekort til butikken ? :-))
Er det nødvendigt at nævne at det blev brugt få minutter efter ? Helene åbnede nemlig butikken for os, og der gik vi så rundt og beundrede de dejlige stoffer og mønstre. Anne-Mette viste mig en bog, som jeg nok ikke selv ville have kigget i. Jeg havde set nogle af blokkene rundt omkring på nettet, og de fangede mig slet ikke. Men jeg skal love for at billederne i bogen gjorde ! Så nu skal jeg i gang med at samle stoffer til "Patchwork of the crosses". Det bliver ikke her og nu at jeg starter på den, men sikkert i løbet af efteråret.

...oder Broderusk, wie Wenche es nennt, stand auf dem Programm, als ich vergangenen Samstag in das benachbarte Königreich fuhr. Es war ein ganz toller Kurs. Helene hatte alles gegeben und einen Tag gestaltet, der nur ein Minus hatte : er hätte noch viele Stunden länger dauern können :-)
Wir begannen mit einem gemeinsamen Frühstück und bekamen dann jeder eine Wundertüte mit einem Anleitungsheft, einem Muster für ein Namenschild, das Wenche für jede von uns gezeichnet hatte und einer Überraschung. In meiner Tüte lagen schöne Muffinsknöpfe und Klebeplättchen für die Finger, damit man die Nadel besser greifen kann.
Dann mussten wir uns für ein Muster entscheiden, und das war nicht leicht ! Nach einigem hin und her, entschied ich mich für einen Läufer mit einem Vogelmotiv und dem Text "Der Frühling ist da". leider hatte ich mich beim ausmessen vertan, so dass ich inzwischen nochmal von vorne angefangen habe.
Wenche hatte ein spezielles Vlies mit, das in Norwegen produziert und zur Zeit auch nur dort zu kaufen ist. Es ist recht locker gewebt, schön dünn und sehr weich. Die Nadel flutscht nur so hindurch und der Stoff ist schön griffig. Ich hab´ gleich mal einen Meter geordert, denn ich will nie wieder ohne sein ;-)
Wenche zeigte uns noch, wie man die Motive mit Wachsmalstiften bemalt und wie man Stoff mit Tee in der Mikrowelle färben kann. Schnell und einfach !
Mittags gab es leckeres Essen vom Buffet und ehe wir uns umgesehen hatte, gab es Kaffee und Kuchen und zum Schluss noch eine Verlosung. Nun ratet mal, wer einen Einkaufsgutschein für Helenes Geschäft gewonnen hat ?
Ich muss wohl nicht erwähnen, dass er schon wenige Minuten später zum Einsatz kam ;-) Helene hat nämlich nach dem Kurs den Laden für uns geöffnet, der nur knapp 100 Meter entfernt in der Einkaufspassage liegt.
Anne-Mette zeigte mir ein Buch, dass ich mir vermutlich von allein nie angesehen hatte. Ich hatte einige von den Blöcken hier und da im Internet gesehen, aber der Funke war nicht übergesprungen. Aber das tat er, als ich die Fotos im Buch sah !
Also werde ich jetzt Stoffe für "Patchwork of the crosses" sammeln. ich werde sicher nicht gleich anfangen, aber vielleicht zum Herbst :-)

Kommentare:

  1. Dein Kurs muss toll gewesen sein - und dann noch der Hauptgewinn!
    Herzlichen Glückwunsch.
    Es hat Spaß gemacht Deine Berichte zu lesen :)
    Viele liebe Grüße
    Anke

    AntwortenLöschen
  2. Selv tak !
    Ærgerligt at du måtte starte forfra, men du er da nået langt igen :-)

    AntwortenLöschen
  3. Lyder som en fantastisk tur. Maa vi se din loeber som du begyndte paa???

    AntwortenLöschen
  4. Das hört sich super an. So ein Tag ist besser als ein Wellnesswochenende.
    LG Katja

    AntwortenLöschen
  5. Undskyld ;-)) ... jeg synes jo bare selv, at bogen er såååå lækker og tænkte "det må jeg dele med Angelika". Godt vi ikke skulle slås om en bog, men der var en til os hver!
    Knus
    Anne-Mette

    AntwortenLöschen

Danke für Deinen Kommentar - Tak for din kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...